Är grönt skönt?

Minns ni att vi för typ ett år sedan var väldigt wild`n´crazy
då vi införde fisk på menyn en gång i veckan?
(det höll oväntat länge, typ 1,5-2 månader)
Well, nu har vi fått ett nytt infall... en vegetarisk måltid i veckan.
Vi är galet köttberoende båda två
men det är ju bra att ha lite koll på det vegetariska utbudet,
speciellt för Batman som då och då får in såna beställningar på jobb.
Igår var det dags för premiär, made by me.
På morgonen förberedde jag kroppen med att klämma tre leverpastejsmackor,
ville ju inte råka hamna i nån köttbrist-koma sen på kvällen...
 
Det som serverades var: Italienska icke-köttbullar med pasta och tomatsås.
Det var inget som helst fel på det, meeeeen...
För mig är vegetarisk mat lite som att Queen skulle återförenas. 
De är ju fortfarande bra musiker men det är inte alls samma grej utan Freddie. 
Kött är min Freddie.
Kommentarer
Postat av: moi

Vilken liknelse!!!
Jag åt också vegetariskt (eller inte) igår - majsplättar. Jag valde att lägga baconbitar i men det måste man ju inte :)

Svar: Jag hade en annan betydligt snuskigare liknelse som syftade på korv, men jag valde denna lite mer rumsrena varianten. :)
Decdia

2015-01-28 @ 06:16:57
Postat av: Znogge

Jag tycker vegetariskt är helt ok om det är bra tillagat. Den Östafrikanska gryta vi åt i måndags saknade helt proteiner och då har man tappat bort en viktig detalj i matlagningen.

I dag kommer jag att njuta av fiskpudding för fisk, det äter jag nog två gånger i veckan. Husse föredrar kött men eftersom jag sköter inköpen så...

God morgon!

Svar: Att Husse inte inser att allt han behöver göra för att slippa det är att åka och handla själv. :)
Decdia

2015-01-28 @ 07:42:02
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Camilla

Vi är inte heller så bra på det där med fisk och vegetariskt. Sambon vill helst leva på kött och jag har väl fastnat för det jag med. Men finns ju många goda soppor man kan ta till när man vill äta icke-kött-mat :)

Svar: Vi har ofta hönsbuljong i våra soppor för att få lite mer smak på dem... Fy på oss! :)
Decdia

2015-01-28 @ 08:30:58
URL: http://radhuslivet.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Såg himla smarrigt ut! Om än inte särskilt grönt... Till färgen, alltså :-)

Jag åt också vegetariskt igår. Ankpaté till förrätt och wienerschnitzel till varmrätt. Hoppsan! Jag får nog ta tillbaka den förrförra meningen. :-D

Gomorron!

Svar: Haha, din vegetariska måltid verkar vara helt i min smak!
Decdia

2015-01-28 @ 09:13:26
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Men det såg jättegott ut! Och för många år sen blev Patrik ganska sjuk och då fick vi rådet av läkaren att bara äta vegetariskt en period. Det blev quorn på längden och tvären. Till och med Leo åt det med god aptit :)
Men vi saknade en blodig köttbit tillslut, kan jag säga!

Svar: Nu när vi testar en gång i veckan så tänkte vi undvika quorn och tofu för det känns lite som "fusk". Men jag är glad att vi bara äter sånt här en gång i veckan... Haha!
Decdia

2015-01-28 @ 10:15:14
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: åsa i åsele

Är inte någon vegetarian typ om jag kan uttrycka det så ;-) min mans dotters sambo är däremot vegan...

Svar: Ojoj, ännu mindre som går att servera där. Jag hade dött! :)
Decdia

2015-01-28 @ 11:39:01
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: mallan

Nej inte vegetariskt. Det är liksom inte mat utan kött :-)

Svar: Vi är många på köttätarsidan. :)
Decdia

2015-01-28 @ 13:16:44
URL: http://onapinkpalehorse.blogspot.se
Postat av: Villa Freja

Haha. Vegetariskt kan vara väldigt gott om det är väl tillagat och inte halvfabrikat lite snabbt.

Svar: Mitt var ju lagat från grunden. Men men, det är kanske en vanesak...
Decdia

2015-01-28 @ 16:00:30
URL: http://villa-freja.se
Postat av: Ama de casa

sv: Det är verkligen inte lätt att se munter ut när man ska ut på morgonpromenad och det är svinkallt ute! Oavsett temperatur, förresten, så är det svårt att se munter ut på morgonen...
:-)

Svar: Tur att en Ama de Casa oftast har fria arbetstider! :)
Decdia

2015-01-28 @ 17:11:03
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Kattis

Vanor sitter ju i förjävla starkt :) haha. Jag kommer från en köttätarfamilj av rang, men när jag flyttade hemifrån bestämde jag mig för att dra ner stort på köttet. Till stor del en ekonomisk fråga då jag var/är studerande, men det känns också bra rent miljö- och hälsomässigt. Såååå nu när jag fått berätta om hur duktig jag är..... ;)..... haha så tänkte jag fråga om bollarna blev bra? Rent konsistensmässigt tänker jag. Jag har verkligen aldrig lyckats med veggobullar, antingen smular de sönder eller så är de sjukt kompakta och jobbiga att tugga. Dina ser iaf superfina ut och jag har sparat receptet för att testa!

Svar: Dessa var fina, men ska som sagt helst ätas så snart efter tillagningen som möjligt för att vara så krispiga som möjligt. Omöjliga att hantera som "råa", men spritsen gjorde det hela lätt. Med lite annan kryddning (iaf minus kryddpepparn som gör att de smakar köttbullar enligt mig) så hade det varit gott med typ couscous och nån sås.
Decdia

2015-01-28 @ 19:47:08
Postat av: Susan

Ja så är det...fuskkött gillas inte av mig heller. Vänjer mig inte vid varken konsistens eller smak. Inbillning? Ja, troligtvis!
Men det kan jag leva med :-)

Svar: Haha, inbitna köttätare är vad vi är!
Decdia

2015-01-28 @ 20:17:40
URL: http://blomtoken.blogg.se
Postat av: Pq

Jag är nyfiken på den där liknelsen som du hade med korv...

Svar: Alltså... den är inte rumsren alls! Men tänk på att en köttätare vill ha korv i sig förr eller senare. Det är allt jag bjuder på, detta är en barnvänlig blogg. ;)
Decdia

2015-01-30 @ 22:26:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0