Blöjtårta -beskrivning

Jag har gjort ett par blöjtårtor nu och tänkte slänga ut en beskrivning på hur jag brukar göra dem. Häng med!


Nu är det dags att rulla blöjor! Tänk på att rulla dem hårt, börja i den delen med möstret på så det kommer innerst (alltså syns det inte), blir bäst så. Jag använde mig av Lidls minsta blöjor, de är billiga och det är bara mönster uppe på blöjan. En gång fick jag tag på en blöja med mönster på hela och det blir inte speciellt snyggt. Håll ihop den rullade blöjan med ett gummiband.





Som stomme till hela tårtan tar jag en pappersrulle, bäst är det att använda dem till folie -de är lite kraftigare och längre än tex hushållspapper.



Till botten har jag en pizzakartong, frågade på min lokala pizzeria och fick en oanvänd av dem. Jag klipper till locket och botten samt limmar ihop dem för mer stabilitet. Jag märker ut mitten och gör ett hål till pappersrullen. Se till så att de rader av blöjor du vill ha får plats på kartongen (jag valde att ha tre våningar, alltså har det understa våningen tre lager).



Sen brukar jag piffa till kartongen lite, denna gången målade jag den med blå akrylfärg och limmade på ett tårtpapper. Ibland har jag limmat färgat papper på kartongen.



Skär ut ett hål till pappersrullen. Sätt i rullen och mät hur högt upp de våningarna du vill ha går. Märk rullen 1-2 cm under det översta lagret blöjor och skär av det överflödiga. Det blir snyggare så än om rullen sticker upp ovanför blöjorna. Sätt i pappersrullen och låt torka. Man måste inte limma fast pappersrullen i botten för blöjorna blir ganska kompakta sen, men jag gör det för att hindra tårtan från att glida runt.



Trä på ett stort gummiband på pappersrullen och sätt i blöjor mellan rullen och gummibandet. Snyggast blir det om man sätter skarven på samma ställe. När första lagret är klart, trä på ett stort gummiband till och fortsätt på samma sätt.





Så här ser det ut när alla blöjorna är på plats:



Dags för dekoration! Jag brukar ta sidenband de bredaste Panduro har (i detta fallet vet vi att det blir en liten kille så jag kör hårt med blåa toner). Det finns säkert massa bra trix för att hålla sidenbandet på plats, det som fungerar för mig är att limma ihop ändarna och låta det torka med knappnålar (som jag sedan tar bort).





För att piffa upp tårtan har jag ett kramdjur som caketopper. Lite nappar och skedar i sidorna gör det lite roligare. Här kan man ju göra hur som helst, blommor, "bling"... Ja, såg vad man inte kan sätta i tårtan. Som avslutning tar jag på cellofan och binder sidenband där med.





Titta gärna runt i bloggen så kan ni se flar blöjtårtor!





Kommentarer
Postat av: Malin

Åh vilken fin tårta!

2009-11-20 @ 09:50:49
URL: http://madebyma.blogg.se/
Postat av: Edit

Helt underbara tårta :O)

2009-11-21 @ 23:15:37
Postat av: Ulle

Vilken härlig idé !

lägger till i favoriter



:)

2009-11-23 @ 16:23:03
Postat av: Ylva

WOW!

2009-12-14 @ 15:24:03
Postat av: viktoria

härligt fina tårtor. Vad uppskattar du att de kostar o tar i tid o göra? tid för en van pysslare men nybörjare på blöjtårtor. :-) mvh viktoria

2010-01-26 @ 11:40:10
URL: http://viktoriahelena.blogg.se/
Postat av: Sosso

Va fint det blir när det e klart =)

2010-03-23 @ 21:18:24
URL: http://lomia.blogg.se/
Postat av: viktoria

hej nu har ja ytterliggare en fråga. Nämligen hur du sedan gör för att dölja den kant som blir efter att/där man limmat/klistrat/tejpat ihop bandet alltså, eller låter du det vara som det är? (alltså baksidan av tårtan där banden sätts ihop) Än en gång tack för all hjälp. Kram

2010-05-15 @ 08:17:37
URL: http://viktoriahelena.blogg.se/
Postat av: viktoria

Nu ha ja lagt upp bilder på syrrans blöjtårta, alltså den jag skapade till min syster nu när hon blev mamma. :-) Kolla gärna in min blogg med massa foton. (2 inlägg)

2010-06-27 @ 21:08:25
URL: http://viktoriahelena.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Vill bara tacka för denna fina beskrivning. Har nu gjort en fin tårta till min lilla kusin som ska döpas till helgen.

Den perfekta presenten som garanterat kommer till användning i stället för alla dessa smycken och prydnadssaker!

2010-09-16 @ 18:17:32
URL: http://www.mikkan.se
Postat av: Catarina

Vad bra att jag hittade dit. Ska göra en blöjtårta till min kompis. Bra beskrivning du hade! Tack! =)

/Catarina

2011-05-17 @ 07:56:50
URL: http://virkalitenkaka.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Jag tycker att du har en riktigt nice sida! Har du tid så slå även ett öga på min :).

2012-03-18 @ 19:35:04
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: marlene

Hur många paket blöjor köper du till tre våningar?

Svar: Har för mig att det bara var ett paket!
Decdia

2013-08-25 @ 21:50:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0