Decdias egna lilla Londonguide

Idag handlar det om maten i London.
Och ja, vart ska man börja... de har verkligen all mat man kan tänka sig!
(plus en hel del kök som iaf jag aldrig ens hört talas om)
 
På Borough market har de en massa spännande mat.
Mycket kan man få mindre smakprov på gratis,
men det finns också lite större smakprov att köpa för en ok peng.
Scottish egg, alltså ägg med en färs/korvsmet runt sig som sen friteras.
Faktiskt inte alls så mäktigt som jag trodde det skulle vara,
men en halva "ägg" räckte bra för mig... kanske perfekt mingelmat?
Batman köpte en pigs in a blanket, jag smakade lite och den smakade som -tada, korv i smördeg.
Fräsigt värre, dock ska brittiska korvar få cred då de är "fluffigare" än våra.
Vår plan A var att äta ostron och dricka champagne på Selfridges,
men där var inte alls mysigt då där var en massa folk och hög ljudnivå.
Vi satte oss istället på Wright brothers som visade sig vara omnämnda i Guide Michelin.
Men ja, nu har jag gett ostron flera chanser och det smakar fortfarande blä.
Det är kanske dags att ge upp projektet "gilla ostron" nu? Fast jag är rätt så envis....
I UK bor det mycket folk från Asien... och det märks verkligen på maten!
De har ett Chinatown mitt i centrala London, där till och med gatuadresserna står på kinesiska.
Om det är autentisk (men trots detta ätbar) kinesisk mat man vill ha så är det hit man ska gå.
Vi hade ingen aning om hur man skulle beställa dumplings/dim sum och frågade personalen,
de fick byta personal några gånger innan någon förstod engelska (eller svengelska).
Jag tycker sånt är charmigt utomlands och vi fick iaf "ok" som svar på varje fråga vi ställde.
Bilder och beskrivning på innehållet fanns, sen kryssade man i det man ville ha.
Det hade varit riktigt roligt att gå på ett sånt här ställe med nån som har koll på hur det går till!
Vi åt även på en thairestaurang som låg i närheten av där vi bodde.
Maten var god, men jag bannar mig själv för att jag fegade ur och tog ett säkert kort.
Bella Italia är en kedja med god mat som finns lite överallt,
men det har blivit lite av en tradition för oss att äta här.
Vid Shepherds bush/Westfield finns där en restaurang som Jamie Oliver äger.
Ja, det är inte han själv som kockar... men han är väl antagligen lite involverad i det hela.
Där delade vi på en brödmix och en planka med kallskuret,
sen blev det nån pasta med smulad korv och lite annat. Gott och helt ok priser!
Oftast äter vi på McD till frukost när vi är utomlands.
I flera länder finns där Batmans älskade frukost-wrap med extra allt,
han är i sjunde himlen och jag hittar oftast nåt där som fungerar som bukfylla.
Fast en morgon köpte vi med oss trekantsmackor som vi åt i Hyde Park.
Överst ser ni ekorrarnas frukost... osaltade cashewnötter.
Kommentarer
Postat av: Znogge

Maten är onekligen en trevlig del av resan. Jag brukar försöka testa lokala specialiteter men mycket i dagens kök känns ganska så internationellt och hittas i flera länder. Fast McD undviker jag alltid...

God morgon!

Svar: Ingen av oss är egentligen några frukostmänniskor, men Batman älskar den där wrapsen som innehåller typ 300% av ett dagligt frukostbehov. :) Hade England varit mer känt för sitt goda käk hade vi antagligen ätit mer av det, men nu lockar annat mer.
Decdia

2015-09-09 @ 06:37:52
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: åsa i åsele

Bra Ni tänkte på ekorrarna oxå när Ni fixade frukostmackor :)


Svar: Klart att vi tänkte på dem!
Decdia

2015-09-09 @ 07:28:16
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: Veiken

Det är härligt när man kan få allt man vill i matväg. Ostron är som en slinkig kallsup. Det kan du få i havet utanför Helsingborg helt gratis!
Korven hoppar jag, men allt annat brukar vara intressant! London är häftigt!

Svar: Haha, ja det är väl bara att inse att jag inte är nån ostronmänniska.
Decdia

2015-09-09 @ 08:48:50
URL: http://veiken.se
Postat av: Ama de casa

Frukost på Donken är inte alls dumt, faktiskt :-)

Den översta maten stirrar lite... Jag tycker inte riktigt om när maten glor på mig... :-)

Gomorron!

Svar: Nej, det ska den helst inte göra... :)
Decdia

2015-09-09 @ 09:13:38
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Som du redan fått höra så är jag feg, känslig och otroligt "kyndig". Jag är så glad att jag inte har er som sällskap på resorna för jag hade svultit ihjäl. Såg ett program på tv, "Falens matresa(?)" och det slår mig att ni hade passar ypperligt i det programmet. Friterade gräshoppor, rå fisk(!) och en massa skumma grejer som de stoppar i munnen.
Ja, jag vet. Jag är en riktig fegis.
/P

Svar: Äsch, man måste ju testa. :)
Decdia

2015-09-09 @ 09:30:00
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Comsi Comsa


Mycket god mat, men dina ostron avstår jag.....

Kramen ♥

Svar: Antagligen gör jag det med i framtiden. Men man vet aldrig...
Decdia

2015-09-09 @ 10:34:08
URL: http://egopyret.blogspot.com/
Postat av: Ami

Maten är ju halva nöjet när man är ute och reser....Och förstår att det är speciellt roligt för er som är så duktiga på att laga mat!

Svar: Och ännu bättre är det när andra gör det. ;)
Decdia

2015-09-09 @ 11:57:37
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Camilla

Ni verkar ha haft det riktigt trevligt i London :D Och kul med museum! För det mesta. En del är bra, andra mindre bra. Tycker om när man får känna, klämma och lukta på saker och ting :D

Svar: Vissa är intressanta, ganska mnga i London faktiskt. Sen ibland får man ställa upp ändå. ;)
Decdia

2015-09-09 @ 15:16:21
URL: http://radhuslivet.blogg.se
Postat av: Lena i Wales

Kul att läsa vad du tycker om vår brittiska mat och annan mat här.
Pigs in a blanket kände jag inte till namnet, men det ser ut för mej som sausage roll. Det är gott.
Trekantsmackorna är goda. Bäst tycker jag om BLT, bacon, lettuce and tomato.

Svar: Aha, det kan ha stått sausage roll med... men jag kom inte ihåg det.
Decdia

2015-09-09 @ 18:49:24
URL: http://lenaiwales.wordpress.com
Postat av: Ditte

Vilket gott och trevligt inläg. Mat är ju enstor del av en resa och i London finns ju det mesta av världens alla kök. Jag hade gärna varit med på den kinesiska restaurangen. Helt klart! Jag tycker ni hann med många matupplevelser under era få dagar i London. För egen del hade jag också hoppat öve Selfridges. "High Tea" på både Brown´s, Harrod´s och hotel "The ritz" är att rekommendera nästa gång.
Vad göller frukost så är dte mysigt att köpa med sig om det inte ingår i hotellpriset och där är det ofta osannolikt dyrt.
Frukost på Donken blir det sällan numer...(Mest när barnen var mindre för det var prisvärt...)
Och indisk mat i lOndon kan vara en hit, men en hinner inte med allt.
Kul att läsa om ditt förhållande till ostron.

Svar: Om hotellfrukost inte ingår i priset så brukar vi aldrig lägga till det då vi inte är nån älskare av frukost, McD duger bra i väntan på resten av dagens mat. Haha!
Decdia

2015-09-09 @ 23:03:46
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Jompen

Såg inte helt dumt ut det där. :) ostron skulle jag också vilja testa, kanske på "NÅNdag" ;)
Frukost till ekorrarna även Hahaha

Svar: De finns ofta i mataffären med, köp och testa!
Decdia

2015-09-10 @ 00:19:59
URL: http://johannamoxell.blogg.se/
Postat av: Susjos

Ostron vill jag också gilla! Kul att du inte ger upp! Jag har ätit ostron en gång, i Paris förra våren, med ett glas champagne till så smakade de inte så tokigt! Jag måste såklart prova en gång till!

Svar: Om du tyckte att det var så pass gott så ska du helt klart testa igen!
Decdia

2015-09-12 @ 00:15:37
URL: http://susjos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0