Dödskul

När jag först började på min arbetsplats så tänkte jag
att det måste vara deprimerande för de gamla att ha utsikt över
kyrkogården på tre sidor av huset och sjukhuset på den fjärde.
Men ingen av de gamla jag pratat med det om verkar bry sig.
Och vår kyrkogård är otroligt vacker med nivåskillnader, kringelikrokar och riktigt gamla gravar.
Nu på sommaren när det är ljust på väg till jobb så går jag gärna genom den och tittar.
 
Igår hittade jag det här... en kyrkogård för gravstenar.
Även om det är trist att de kommer förstöras,
så förstår jag att det inte går att spara på alla gamla stenar.
Men jag hoppas verkligen att någon fotograferar och bevarar dem digitalt.
Kommentarer
Postat av: Comsi Comsa


Det tror jag nog någon kommer att göra...

Kram ♥

Svar: Hoppas!
Decdia

2015-07-20 @ 07:45:23
URL: http://egopyret.blogspot.com/
Postat av: Hanneles bokparadis

Återanvända stenar är ju toppen!

Svar: Så de gör det? Toppen!
Decdia

2015-07-20 @ 08:00:35
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.se
Postat av: Pernilla

Känner en som jobbar som vaktmästare på en kyrkogård. Jag tror stenarna slipas om och återvinns till nya.
Men tänk så mycket historia det finns på en kyrkogård. Tur man inte kan höra allt som mumlas därifrån.
/P

Svar: Det är ju superbra! Och då borde väl stenarna bli billigare, de kostar ju en förmögenhet vanligtvis.
Decdia

2015-07-20 @ 08:29:19
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Ami

Visst känns det lite fel när man ser att stenarna bara ligger där med någons namn på....
Vi brukar också besöka kyrkogårdar....Men är det unga människor i Max ålder som har dött, börjar jag alltid gråta och mår dåligt :(

Svar: Där är många öden på såna ställen...
Decdia

2015-07-20 @ 08:42:58
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Kyrkogårdar är väldigt stämningsfulla att vandra genom. Jag brukar kolla in alla titlar på gamla stenar. Alla yrken finns inte kvar...

Gomorron!

Svar: Visst är det skoj att spana. Och försöka luska ut hur de var släkt med varandra.
Decdia

2015-07-20 @ 09:08:16
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: åsa

Inte visste jag att gravstenar plockades bort, blev till "skräp# som kan återvinnas... tänk vad jag lär mig av att läsa olika bloggar :)

Marknad är ju kul, i alla fall vår... Frågar Du Elin är karuseller, Tivoli roligast :)
Jag har inget köpt, bara tittat... men en dag återstår :)

Svar: Jo, efter några år så kan graven användas igen så om ingen anhörig vill betala för platsen så tas det bort.
Decdia

2015-07-20 @ 10:12:30
URL: http://naltanorrland.blogspot.se/
Postat av: moi

Det är kanske ett jobb du kan göra? Fota stenarna alltså.
Jag/vi brukar också kolla gamla titlar.
På min sten skulle det stå "bostadsrättsinnehavare"
och "högt älskad". Men jag ska ju inte ha nån så du sparar en rejäl slant :)
Kram

Svar: Det är tråkigt att traditionen med stenar dör ut, men sen förstår jag att folk inte tar sig samma tid idag att sköta dem.
Decdia

2015-07-20 @ 10:13:53
Postat av: Znogge

Jag besöker gärna kyrkogårdar och speciellt utomlands för de ger verkligen en bild av historien! Så vackert att kyrkogården är kuperad.

Svar: Jag älskar kyrkogårdar, helst lite äldre. Den i stan är verkligen fin och med stenar från 1700-talet.
Decdia

2015-07-20 @ 11:50:32
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Veiken

Kyrkogårdar är bara lite läskiga när mörkret har fallit. Man vet aldrig vad/vem som döljer sig i "svartet"
Jag gillar att läsa på riktigt gamla gravstenar och det brukar vara vackra platser!

Svar: Jag ser på jobb att många går igenom kyrkogården mitt i natten, förstår inte hur de vågar! Vem som helst kan ju gömma sig där.
Decdia

2015-07-20 @ 14:23:34
URL: http://veiken.se
Postat av: Villa Freja

Det där känns trist. Att en grav inte får plats att få bli kvar.

Svar: Anhöriga måste betala, om de inte gör det så plockas den bort efter en tid.
Decdia

2015-07-20 @ 17:46:30
URL: http://villa-freja.se
Postat av: Grunny

så min kyrkogårdsträning funkade :)

Svar: Hihi, det minns jag inte! Men jag älskar att gå på kyrkogårdar!
Decdia

2015-07-20 @ 21:41:18
Postat av: Ruth i Virginia

Det har nog hänt med vår familjegrav vid
Grangärde kyrka. Farmor, farfar, far och
en syster, som dog vid 2-dagars ålder är begravda
där, och min mors urna dessutom. Mina två syskon
är döda, och jag bor i USA. Ingen att ta hand om
graven. Det är ju bra, att gamla stenar kan
återanvändas.

Svar: Visst är det bra att de kan återanvändas, men jag hoppas att originalstenarna arkiveras!
Decdia

2015-07-20 @ 22:24:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0