Alla är vi barn i början

När jag ändå var nere på stan igår så passade
jag på att besöka en av stans asiatiska matbutiker.
Det är som att träda in i en helt annan värld, 
tänk så mycket mat man aldrig har testat! 
(och en hel del som jag inte alls vill testa... någonsin)
 
Jag frågade den äldre asiatiska damen i kassan om de hade
torkade limeblad då våra var slut och hon tittade på mig som om
jag frågat om det var okej att sticka in fingrarna i en elkontakt.
Sen förstod hon att jag väl inte förstod bättre och lutade sig moderligt
mot mig och sa uppfostrande som om det handlade om liv eller död:
Inte torkat, aldrig torkat! Färskt eller kanske fryst.
Då de inte hade färska limeblad hemma köpte jag frysta.
 Ja, jag är väl en nybörjare när det kommer till asiatisk matlagning...
 
Kommentarer
Postat av: anette

Alla är vi nybörjare i början.....

Svar: Hon förstod nog det till sist... :)
Decdia

2014-04-08 @ 06:14:07
URL: http://anettan.blogspot.se
Postat av: Znogge

Jag visste inte ens att man kunde köpa limeblad...
Men man lär sig ;-)

God morgon!

Svar: Vanligt i speciellt thailändsk matlagning.
Decdia

2014-04-08 @ 06:29:44
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: moi

Shit, där har jag gjort en miss i uppfostran känner jag.

Svar: Jag fick stå där med skammen...
Decdia

2014-04-08 @ 06:59:13
URL: http://www.moiochjag.blogg.se
Postat av: moi

Lime? Är det inte sånt man har i drinkar och då i flytande form då???

Känner att även min mor har gjort en tabbe....

Svar: Limeblad eller kaffirlimeblad är vanliga i framförallt thailändsk matlagning... Trist att mormor tabbat sig.
Decdia

2014-04-08 @ 07:01:05
URL: http://www.moiochjag.blogg.se
Postat av: VisaLiza

Så där då har vi lärt oss något. Har också bara använt torkade limeblad innan. Liza

Svar: Jag har varit nöjd med det, men tydligen är det ajabaja. Haha! Enligt denna tanten i alla fall, nästa kanske säger tvärtom.
Decdia

2014-04-08 @ 07:39:03
URL: http://visaliza.blogspot.se
Postat av: Ama de casa

Oj... Tur att hon inte fick en hjärtattack - hur KUNDE du fråga efter frysta limeblad?

(Jag visste inte heller om att man kunde använda limeblad i matlagning överhuvudtaget... ;-) )

Gomorron!

Svar: Torkade limeblad är ajabaja, frysta går bra om inte färska finns. ;)
Decdia

2014-04-08 @ 09:13:17
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Ami

Haha! Stackars den asiatiska damen!! Hur kunde du bara ställa frågan?? ;)

Men bra för oss andra nu att veta vad vi INTE ska fråga om när vi kommer in i den butiken :)

Svar: Någon måste ta stöten... ;)
Decdia

Postat av: Ruth i Virginia

Har aldrig hört talas om limeblad.
(Men jag känner en kille som heter Lindblad)




Svar: Hihi, det är ju nästan samma grej... Limeblad är vanliga i framförallt thailändsk matlagning. När jag ändå har dig på tråden så vill jag passa på att gratulera dig på födelsedagen!!! Visserligen en timme för tidigt men jag kom ihåg det i alla fall! :) Min äldsta bror fyller år det datumet med... Otto har namnsdag med, om jag inte minns helt fel.
Decdia

2014-04-08 @ 22:49:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0