Lite allvar i tramsbloggen

Jag har ju ett rätt stort historieintresse och i vår historia
så har kvinnor i stort sett bara varit en handelsvara.
Och jag har kunnat hantera detta
(även om jag tuggat fradga en hel del gånger),
för det var ju förr... mycket långt från nu.
Men sen tänkte jag efter... så länge sedan är det ju faktiskt inte.
Man blir mörkrädd.
 
1864 förlorar mannen sin lagstadgade rätt att slå sin hustru.
 1874 får en kvinna rätt att bestämma över sin egen inkomst.
 1921 får kvinnor allmän rösträtt och blir valbara till riksdagen.
 1927 öppnas de statliga läroverken för kvinnor.
 1947 kom den första kvinnan in i riksdagen.
 1965 kriminaliseras våldtäkt inom äktenskapet.
 1974 införs föräldraförsäkring.
 1999 införs lagen om förbud mot köp av sexuella tjänster.
You go girl!
 
 
Kommentarer
Postat av: moi

Ja, det var inte alls länge sedan vi betydde mindre än djuren.
Gudskelov har det hänt en del och förhoppningsvis kommer det att hända mycket till - SNART!!!

Svar: Verkligen! Må världen bli fylld av små hönor... ;)
Decdia

2013-03-08 @ 16:12:01
URL: http://www.moiochjag.blogg.se
Postat av: Kajsa

Heja oss!

Svar: Ja, heja heja!
Decdia

2013-03-08 @ 16:55:52
Postat av: Husfrun

Sånt blir man så klart arg över.

2013-03-08 @ 17:05:45
URL: http://villafreja.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

Snart kanske vi slipper dammsuga också ;-)

Svar: En dag så... ;)
Decdia

2013-03-08 @ 17:20:03
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Mita

Man blir mörkrädd över hur fruktansvärt kvinnor fortfarande behandlas..
Kram**

2013-03-08 @ 22:40:33
URL: http://mitasguldkorn.blogspot.com
Postat av: Hörni!

Helt otroligt att det har varit så i Sverige för inte så länge sedan.

Svar: Verkligen! 150 år sedan så hade mannen laglig rätt att slå...
Decdia

2013-03-09 @ 00:42:26
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Ruth i Virginia

Vad det inte Birger Jarl, som ändrade lagen om arv?
Den gamla lagen löd "Gånge hatt till och huva ifrån"
Döttrar fick inte ärva. Tydligen tyckte Birger att det inte var just. Hurra för Birger, säjer jag!

På 50-talet kunde inte en gift kvinna få kreditkort i USA utan att maken skrev på. Vet inte om ogifta kvinns överhuvudgaget kunde få kreditkort.
Vi har inte haft frihet särskilt länge; fortfarande lite´
shaky.

Svar: Ojoj, här får jag erkänna att jag har dålig koll. Du kan ha rätt om Birger Jarl.50-tal och fortfarande i sin makes våld... man blir som sagt mörkrädd!
Decdia

2013-03-10 @ 00:39:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0