Moi gästbloggar: Missbruk


Jag är till yrket ekonom så mina dagar består nästan enbart av siffror.
Budgetar, prognoser, bokföring, löner, telefonnummer, datum osv osv.
Som alla andra tröttnar jag på mitt jobb ibland
 men för det mesta fascinerar siffrorna mig.
Jag gillar exaktheten och noggrannheten i mitt jobb.


På fritiden är det bokstäverna som tar över. Jag läser ganska mycket böcker,
jag lyssnar mycket på radio (där ord är viktiga).
Och jag skriver en hel del själv. Jag har gått skrivarkurser både på
kvällar, somrar, på internat och på distans.
Det jag inte pratar om det skriver jag om och för mig är det väldigt nyttigt.


Trots min vurm för ord är jag ingen sk ”ordpolis”.
Människor får gärna stava fel, göra syftningsfel etc , så länge jag förstår
vad de menar. Jag tycker inte om människor som klankar ner och anmärker på
andras sätt att skriva, gör sig till översittare och experter.
Det viktiga är att de skriver tycker jag!


Men jag tycker INTE om att man missbrukar ord!
Jag kan ibland reagera på ”jätteliten”, ”skitgott” och liknande
 men använder dem förmodligen själv ibland.
Däremot blir jag galen på användandet i tid och otid av
 t ex ”katastrof, panik, varning, succé” osv.
 För mig har dessa ord tjatats sönder och nästan helt förlorat sitt värde.

Värst av allt är ändå missbruket av ordet HJÄLTE!
 I min värld finns det väldigt få hjältar,
 väldigt få som är värdiga att bli kallade hjälte.
Man är inte hjälte för att man gör mål i fotboll,
 för att man räddade livet på en kattunge.
 Man är duktig, modig eller snäll – men ingen hjälte.
En av väldigt få hjältar är (i mina ögon) Nelson Mandela.

(Mamma svarar på kommentarer i detta inlägget)

Kommentarer
Postat av: Znogge

Själv kan jag bli lite av en ordpolis men det är förmodligen en yrkesskada. Två saker stör mig. Det är särskrivningar och när man använder subjektsformen i stället för objektsformen. "Jag pratade med han."



Sedan beror det på vilken text det är. I En blogg så är skrivandet och budskapet det viktigaste och då bryr jag mig inte ett dugg!



Trevlig onsdag!

2011-04-13 @ 06:03:17
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: ♥ Carina ♥

Godmorgon Moi!

Intressant det du skriver. Jag är ingen fan av siffror, hellre då bokstäver. För länge sedan läste jag en dikt av Alf Henriksson som jag verkligen gillar och som handlar om hur viktigt det är vad vi säger...



"Ett ord som en människa fäster sig vid,

kan verka i oberäknelig tid,

Det kan framkalla glädje till livets slut,

det kan uppväcka obehag livet ut.

Ja det kan påverka livet på jorden,

så slarva inte med orden".



Ha en fin dag Moi.

Kram

2011-04-13 @ 06:05:58
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: moi

Znogge; Visst kan det störa mig också, men jag vill inte att det ska hindra människor från att skriva.

Carina; Jag minns bara fragment ur dikten och tackar hjärtligt för att du skrev hela. Den är underbar! (Liksom Alf Henriksson)

2011-04-13 @ 06:39:21
Postat av: Malin

När vi träffades min man och jag så påpekade han jämt om jag sa "fel", dvs jätteliten, skitgott osv men han gav upp och gör det även han ibland, tror som du skriver att alla säger det då och då utan att tänka på det. Det finns viktigare saker att störa sig på ;-)

Däremot så håller jag verkligen med om orden hjälte, det finns inte många. Ord kan missbrukas och förlora sin mening om man inte tänker sig för.

Kram på dig och krama även dottern från mig!

2011-04-13 @ 07:03:58
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: moi

Malin; ingen är perfekt! Kram tillbaka!

2011-04-13 @ 07:07:36
Postat av: Sus

God morgon Moi!

Du har så jätterätt...det är väl ok ;)

i allt du säger.

Och framför allt detta med -hjältemissbruket!

Kraaaam

2011-04-13 @ 07:27:27
URL: http://blomtoken.blogg.se/
Postat av: moi

Sus; Jätterätt passar mig jättebra! Kram!

2011-04-13 @ 07:37:18
Postat av: Diana

Dessa ordpoliser... suck. ;)

God morgon mamsen!

2011-04-13 @ 07:59:11
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: moi

För att inte tala om alla "stilpoliser". God morgon min sköna!

2011-04-13 @ 08:03:07
Postat av: Diana

Lyssna inte på mig, jag är bara lite sur. Du kommer in och gör ett gästspel och får långa och fina kommentarer -ja till och med dikter! Jag får typ "fin blogg". ;)

2011-04-13 @ 08:09:26
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: moi

Du lockades ju själv till en ganska lång kommentar.

Jag bara är sån, full av ord, slutar aldrig prata och får folk att svara. Pussgurka!

2011-04-13 @ 08:12:56
Postat av: Diana

Vad du smörar... vad vill du nu ha Snuttis? ;)

2011-04-13 @ 08:19:34
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Jag är språkpolis ibland, men bara för att retas till såna som jag vet tål det.



Nu tänker jag missbruka lite:

Anders är min HJÄLTE!!!

:-)



Ett härligt inlägg, Moi! Och hur jag än letade så lyckades jag inte hitta ett enda fel :-D

Gomorron på dig - och gomorron till Diana med!

2011-04-13 @ 08:44:01
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: moi

Ama, Godmorgon på dig. Man kan väl ha sina egna "hjältar" men att göra människor till nationella helgon för struntsaker är missbruk. Letar du lite till hittar du säkert nåt fel.

2011-04-13 @ 09:18:17
Postat av: Emelie

Jag tycker också det är väldigt jobbigt när folk påpekar när man stavat fel eller om man råkar uttala ordet fel. ex min pojkvän rättar mig alltid om jag råkar säga fel eller uttala ordet fel. Usch jag tycker inte om det.

2011-04-13 @ 11:34:36
URL: http://mlij.webblogg.se/
Postat av: moi

Emelie; jag håller med dig. Det är så lätt att man då tystnar istället och det är inte bra!!

2011-04-13 @ 11:48:49
Postat av: krulli

En sann hjälte, yes indeed!

2011-04-13 @ 12:09:40
URL: http://krulli.se
Postat av: moi

Krulli; Visst uppfyller han alla kriterier för att kallas hjälte!

2011-04-13 @ 12:47:18
Postat av: Hillevi

Så bra skrivet! Klokt och sant alltihop, bra att bli påmind ibland.

Roligt att du gästbloggar!

2011-04-13 @ 18:22:06
URL: http://namligen.blogg.se/
Postat av: moim

Hillevi; tack tack. Kanske jag gör om det nån gång!?

2011-04-13 @ 19:25:22
Postat av: Gun

I en blogg behöver man inte följa några regler, utan kan skriva mer som man pratar. Det blir mer personligt och levande så tycker jag. Som att man "pratar" med sina läsare. Särskrivningar är annars det jag kan haka upp mig på. De måste ha kommit med användandet av T9, som oftast inte klarar av sammansatta ord. På "min tid" var särskrivningar ovanliga..

Missbruk av ord irriterar mig också ibland. Särskilt ordet katastrof i idrottssammanhang kan göra mig vansinnig. Katastrof är för mig något bra mycket värre än att en idrottare misslyckas med en prestation.

2011-04-13 @ 19:49:12
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: moim

Gun, jag tycker också om att skriva/läsa när det är en lättsam stil. Varför nånsin krångla till det. Men särskrivningar stör rytmen i mitt läsandet. Det hakar upp sig och jag får läsa om för att förstå (och bli riktigt irriterad en stund)

2011-04-13 @ 20:07:59
Postat av: Agneta

ett klokt och bra gästinlägg som fick iaf mig att tänka lite på hur jag pratar ibland, för just jättelite säger jag nog lite för ofta...fast jag vet att det är totalt motsägande! Håller med om orden hjälte o katastrof, det är saker vi har diskuterat härhemma ett högt antal ggr ang tidningarna rubriker

2011-04-13 @ 20:25:21
URL: http://bigmarlin.blogg.se/
Postat av: moi

Agneta; jag säger själv jätteliten etc men undrar ändå; vad ÄR jätteliten? Att vi "gräsrötter" använder katastrof o hjälte är väl en sak men att tv o tidningar utnämner händelser till katastrofer/succe eller människor till hjältar för minsta småsak gör mig f-rbannad! Journalister är utbildade i att använda språk och borde anstränga sig mer för att använda rätt ord vid rätt tillfälle.

2011-04-13 @ 21:01:35
Postat av: Ama de casa

Apropå katastrofer, journalister, använda rätt ord vid rätt tillfälle - har du sett denna?



http://www.youtube.com/watch?v=sLEWx_UJsCA



:-)

2011-04-13 @ 21:51:39
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: moi

Ama, den var ju klockren. Han borde kanske hålla sig till reportage i Sverige, Skandinavien, Europa..

2011-04-14 @ 07:09:54
Postat av: moi

Jag tar Alf Henrikssons kloka ord - förmedlade av Carina - till mitt hjärta och tackar för denna gång!

2011-04-14 @ 11:54:28
Postat av: Jess

Håller med dig om att det krävs mer för att bli kallad hhjälte och jag håller med dig om Nelson Mandela platsar i den kategorin.

Tyvärr är jag språkpolis, men inte den sorten som säger det till personen som gör fel utan jag förfasar mig i smyg....

Kul att du gästbloggar igen. Har du funderat över det här med en egen blogg?

2011-04-14 @ 19:58:53
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Britt

Värdet på hjälte har sjunkit rejält. Idag får vi ta till ordet helgon om Nelson Mandela för att man ska förstå storheten i det han gjort för Sydafrika och dess svarta befolkning.

2011-04-16 @ 10:12:21
URL: http://brittsbetraktelser.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0