Julmaten

Köket som gör maten till jobb har skickat ut en förfrågan,
de vill veta vilken mat som är ett "julmåste" för våra gamla
så att de kan anpassa sin meny kring julen efter det.
Jag tycker att det är ett jättebra initiativ av dem, julen betyder mycket för många!
Men det fick mig att börja fundera lite...
Precis som det finns lika många köttbullsrecept som köttbullstillagare 
så finns det ju antagligen lika många måsten på ett julbord som det finns julfirare.
 (sen är där en massa lokala traditioner osv osv...)
 
Batman och jag har väl de klassiska grejerna på bordet i våra släkter:
sillgrejs samt annat fiskrelat (har dålig koll), skinka, köttbullar, prinskorv,
bröd, potatis, ostar, kålsaker, ägg, revben, kallskuret, gröt och gottebord.
Om man ser till udda saker som våra familjers julbord har så är det väl:
chokladpudding, franska ostar, ål, rödkål, kex, salt sill och gräddfil.
(skitsvårt att säga vad som är udda, jag bara gissar... alla familjer har sina grejer som sagt)
 Personligen har jag inga som helst julmåsten... bara att där helst
ska finnas nån bukfylla då det är jobbigt att vara hungrig från kl tolv till kl längre fram.
Men om jag ska välja nåt av de "halvtraditionella" sakerna som serveras så är det:
gräddfil, lök, ägg, bireost (och andra ostar), kex, ett revben, bröd och leverpastej.
 
Vilket är ditt julmåste eller lite udda grej som serveras i er familj?
Jag orkade inte leta upp nån helt passande arkivbild, 
så jag tog helt enkelt en som jag tyckte var lite smårolig...
Kommentarer
Postat av: N

haha roligt citat!

Svar: Visst var den bra!
Decdia

2015-10-17 @ 06:24:52
URL: http://nouw.com/nathaliemaria
Postat av: åsa i åsele

Detta med julmat är väldigt kluvet för mig,
min julfobi ger ju mig ångest,
men olika sorters lax, janssons frestelse och sill hör alltid till vårt julbord här hemma,
Julskinka är ju ett måste :)

Svar: Julfobi, usch... det lät inte skoj! Själv hade jag kunnat skippa julen helt (men inte paketen, haha)
Decdia

2015-10-17 @ 08:10:32
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: Stefan

Gorgonzola inbakad oxfile, lillejulafton.

Svar: Hehe, just det!
Decdia

2015-10-17 @ 08:44:31
Postat av: Villa Freja

Måste på julbordet ... ägghalvor, någon god köttrik korv, gravad lax, sill och "randigt", en norrländsk tradition.

Svar: Randigt, det lät annorlunda. :)
Decdia

2015-10-17 @ 10:00:06
URL: http://villa-freja.se
Postat av: Ami

Jag är ju som Grinchen, gillar inte julen :) Men vi brukar alltid gå ut och äta julbord ett par gånger innan jul, men på själva julafton kan jag äta vad som helst :)
Jag vet, jag är jättetråkig!!

Svar: Jag är som du... helst äter jag något annat. :)
Decdia

2015-10-17 @ 10:08:48
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Comsi Comsa



Jag måste ha norsk fårfiol.... =)

Solig kram ♥

Svar: Hihi, vad skoj!
Decdia

2015-10-17 @ 11:17:11
URL: http://egopyret.blogspot.com/
Postat av: Ama de casa

Lite märkligt var det när vi firade jul i Kalmar häromåret och det fanns kroppkakor på julbordet. Märkligt - men jättegott! :-)

Svar: Hihi, det var annorlunda!
Decdia

2015-10-17 @ 11:51:16
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Kattis

Hos oss serveras karelska piroger med äggsmör och julskinka. Det är mitt måste! Det bästa jag vet.

Svar: Det lät spännande!
Decdia

2015-10-17 @ 19:20:43
Postat av: Ditte

Några måsten har jag inte inför jul. Är inte särskilt intresserad av julen och i sverige är det ju oftast inte så speciellt med maten till jul för den äts ju egentligen hela året. Ja, kansk einte lutfisken då, men det andra.
Skinka tycker jag är trevligt, köttbullar, goda ostar och Jansson. Men sedan vill jag gärna också ha färsk hummer....
Men detta kan jag ju äta året runt.


Svar: Hihi hummer... den var bra!
Decdia

2015-10-18 @ 01:26:13
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Ruth i Virginia

Skinka och rödkål ska man ha till jul,
om man nu firar jul hemma. Bortbjuden i USA
får man alltid kalkon och sweetpotatoes plus
cranberry sauce, som jag tror är nåt liknande
tranbärssylt. Pajer till efterrätt - äppel,
pumpkin, mince (en äckligt söt paj).

För mej är julen en långdans (slängrumpa) plus "Kom Julia vi gå med stora träskor på.." och "Vi äro musikanter...", en dans jag lärt många av mina unga amerikanska grannar.

2015-10-18 @ 05:24:43
Postat av: Ruth i Virginia

Skinka och rödkål ska man ha till jul,
om man nu firar jul hemma. Bortbjuden i USA
får man alltid kalkon och sweetpotatoes plus
cranberry sauce, som jag tror är nåt liknande
tranbärssylt. Pajer till efterrätt - äppel,
pumpkin, mince (en äckligt söt paj).

För mej är julen en långdans (slängrumpa) plus "Kom Julia vi gå med stora träskor på.." och "Vi äro musikanter...", en dans jag lärt många av mina unga amerikanska grannar.

Svar: Hihi, här dansas det inte! Det hade varit kul att testa något annat lands julmat, men jag gissar att amerikanare är lika trötta på sin man som vi är på vår.
Decdia

2015-10-18 @ 05:25:14
Postat av: Pernilla

Vi har ett sparsamt julbord. Sill, skinka, potatis, köttbullar, prinskorv, rödbetssallad. Maken äter äggen själv och jag vill ha colslaw.
/P

Svar: Åh, ägg som är så gott!
Decdia

2015-10-18 @ 23:02:31
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Grunny

det enda jag gillar med julen är ...... Ja julen som sådan kan jag vara helt utan. Förra året skulle jag fira med en kompis - sambon var iväg på familjetillställning som jag inte orkade vara med på - men jag blev sjuk och firade själv. Det var lite tråkigt även om jag och kompisen hade sällskap via Skype. Sambon hade inget behov av att prata eller se mig.
Jul för mig är Kalles Jul och risgrynsgröt - eller det ännu smarrigare Ris a la Malta. Och att umgås med vänner - i begränsat antal.

Svar: Jag hade lätt kunnat resa någonstans över julen och göra nåt ojuligt... Mamma och jag åt pizza en julafton, det var trevligt. :)
Decdia

2015-10-23 @ 08:01:53
URL: http://upptacksfarder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0