Batman är fast

Batman har fått en fast anställning, stort grattis till honom!
Hans arbetsplats är den där restaurangen i Arild
där han varit som timmis till och från på under ett års tid.
Men nu till en rätt så galen grej.
Tidigare har Batman haft timlön, men nu får han månadslön istället
och hans grundlön är 2500 kronor högre än min...
 
Nu vill jag att ni missförstår mig rätt,
det är absolut inget fel på Batmans lön... det är min som är helt galen.
(bara så att ni inte tror att jag missunnar honom sin, verkligen inte)
Vi har båda läst en yrkesutbildning på ett år och vi har båda jobb som är lågavlönade.
Skillnaden är att jag har 14 års yrkeserfarenhet, han har ett år.
Och hans grundlön är 2500 mer.
Det är verkligen jättekonstigt att det är kris på personal inom vården... not.
Kommentarer
Postat av: Znogge

Stort grattis till Batman men jag förstår precis vad du menar! Dagens löner inom skola, vård och omsorg är totalt galna. Typiskt kvinnodominerade yrken...

Svar: Men det galna är att kockar också har låga löner, det är "bara" det att min är ännu lägre än hans.
Decdia

2015-06-11 @ 06:57:24
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Comsi Comsa


Grattis till Batman!

Lönemässigt är det rent bedrövligt, jobbar man inom sjukvård så skall man ha ordentligt betalt, basta!
Jag tror det kommer att förändras rätt snart till det bättre..... Men är inte så säker på att sjukvården bör ligga inom kommunen... Tror den bör vara statlig.....

Kramen ♥


Svar: Lönerna måste nästan öka, annars får de aldrig in folk till det. Och vi har värsta krisen med bemanning som det är redan...
Decdia

2015-06-11 @ 07:07:03
URL: http://egopyret.blogspot.com/
Postat av: åsa i åsele

Grattis till Batman,
alltså allvarligt... å då är kockyrket inte väldans bra betalt ändå.

Svar: Det är det sannerligen inte!
Decdia

2015-06-11 @ 07:07:54
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: anette

Grattis till Batis! Det är helt galet med löner. Jag har läst flera år på högskola och ändå tjänar min man dubbelt så mycket som mig (han har tvåårig gymnasieutbildning i ryggsäcken). Jag säger som du det är inte fel på mannens lön, han har ett jäkla ansvar och det är det han får betalt för men vi tjänar lite för lite.....

Svar: Så har jag en släkting med, jobbar i fabrik med noll utbildning och tjänar 10.000 mer än mig...
Decdia

2015-06-11 @ 07:55:27
URL: http://www.anettan.blogspot.se
Postat av: moi

... och så är Batman man!

Hur som helst skickar jag massor av kramar och gratulationer till bravaden att få fast anställning i en tuff bransch!

Svar: Fast en kockflicka borde väl få samma... eller?
Decdia

2015-06-11 @ 08:02:05
URL: http://www.moiochjag.blogg.se
Postat av: Jessica Högberg

Det är kris på kockar oxå... restauranger är privata och förstår att det inte funkar utan kock;)
Grattis Batman!!

Svar: Jo, men ändå... De gamla hade inte klarat sig många minuter utan oss usk.
Decdia

2015-06-11 @ 09:00:07
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

GRATTIS Battis! :-)

Vårdpersonal är sjukt underbetalda. Med det ansvar som kommer med det yrket... Sen har ju kockar också ett visst ansvar - tänk om maten inte blir god? ;-)

Grattis igen till den fasta anställningen!

Gomorron!

Svar: Det är väldigt galet... Grattis!
Decdia

2015-06-11 @ 09:12:13
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Jättestort GRATTIS till Batman!!

Svar: Hipp hurra hurra!
Decdia

2015-06-11 @ 09:17:43
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Vad ska man säga. Allt är helt galet. Vet inte vad man ska säga.

Svar: Verkligen!
Decdia

2015-06-11 @ 10:13:53
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Kattis

Grattis Batman!

Jag var tvungen att kolla löneskillnaderna mellan män/kvinnor i kockyrket efter kommentaren från Moi och ditt svar. Medellön för kvinna 20.827. Medelålder 34,6 år och 8,9 års erfarenhet. Medellön för man 21.809. Då är medelåldern 30,7 med 8,8 års erfarenhet. Så män ligger ju högre där, trots både lägre ålder och mindre erfarenhet i branschen.

Utan att förringa andra människors lön på något sätt så tycker jag verkligen att vårdpersonal ska ligga mycket högre. Själv är jag blivande lärare och tycker (till skillnad från många andra haha) att lärarlönerna ligger ganska bra. Hade ju inte sagt "nej tack" om min framtida lön höjdes men tycker absolut att det finns andra grupper vars löner bör höjas före lärarnas.. skjuter mig själv i benet där kanske ;)

2015-06-11 @ 10:37:05
Postat av: Kattis

Grattis Batman!

Jag var tvungen att kolla löneskillnaderna mellan män/kvinnor i kockyrket efter kommentaren från Moi och ditt svar. Medellön för kvinna 20.827. Medelålder 34,6 år och 8,9 års erfarenhet. Medellön för man 21.809. Då är medelåldern 30,7 med 8,8 års erfarenhet. Så män ligger ju högre där, trots både lägre ålder och mindre erfarenhet i branschen.

Utan att förringa andra människors lön på något sätt så tycker jag verkligen att vårdpersonal ska ligga mycket högre. Själv är jag blivande lärare och tycker (till skillnad från många andra haha) att lärarlönerna ligger ganska bra. Hade ju inte sagt "nej tack" om min framtida lön höjdes men tycker absolut att det finns andra grupper vars löner bör höjas före lärarnas.. skjuter mig själv i benet där kanske ;)

Svar: Oj, Batmans lön är högre än medellönen för manliga kockar. Visst, han är äldre än 30,7 men så har han inte 8,8 års erfarenhet. Det jobbiga med att vara usk är att vi har ett otroligt stort ansvar, får "all skit" (både verbal och riktig skit), usla arbetstider och inte en lön som matchar vår insats.
Decdia

2015-06-11 @ 10:37:30
Postat av: Ditte

Grattis till Batman! Roligt både med fast anställning och en hyfsad lön.
Vad gäller arbeten inom vård/omsorg/skola (låter som en politiker) så går det ju att betala så låga löner deks för att de är kvinnodominerade och dels för att man av hävd accepterat låga löner. Om alla satte i gåg att byta arbetsplatser/arbetsgivare och på så sätt kan förhandla upp sina löner så vore det en början. Tror man måste bli mycket tuffare inom dessa yrken och säga ifrån ordentligt. (TYvärr verkar facken väldans mesiga numer...)
Heja på!

Svar: Det svåra är att det inte går att deala om lön, de har fasta priser så att säga. På våra lönesamtal får vi inte ens nämna siffror....
Decdia

2015-06-11 @ 11:42:10
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Gilla

Jag vill också gratulera Batman till sin anställning. Jag läste just i HD, att de som studerar till kockar får jobb med en gång, för de är en bristvara idag.

Men jag förstår verkligen dig, när du säger att ditt yrke är underbetalt. Jag vill jättegärna, att sjukvårdspersonalen ska ha mera betalt. Och den är ju också en bristvara. speciellt på sommaren, vad man kan läsa.

Kram/Gilla

Svar: Det har verkligen rullat på för Batman sen han blev klar för ett år sedan. Och nu "slogs" restaurangerna om honom, skoj!
Decdia

2015-06-11 @ 12:23:20
URL: http://trebgilla.blogspot.se
Postat av: Krönikören

Det här med löner är svårt. Ju mer man tänker på det desto mera orättvist är det. Men roligt att han har fått anställning - grattis!

Svar: Visst är det!
Decdia

2015-06-11 @ 13:06:56
URL: http://lottamodin.se
Postat av: Veiken

GRATTIS till Batman! Kommunalare får sin lön av skattepengar och är dom sista som man tänker på. Ett tag kallade dom oss för tärande, när det är exakt tvärtom. Vi är dom som är närande! Utan oss stannar Sverige! Sådetså! :)

Svar: Bra sagt!
Decdia

2015-06-11 @ 19:55:39
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Gilla

Sv: Vi har ju inte behövt skaffa en hund, han följer med sin matte, som är barnbarn till "Gubben". Vi har honom när hon jobbar i restaurangbranschen. (Servisen).

Han är hennes andra Berner Sennen, för den första dog i lungcancer, som tyvärr är vanligt för den rasen. Men det är en underbar ras hängiven sina vänner och mycket kelen. Så har ju Matte uppfostrat honom väl också.

Kram/Gilla

2015-06-11 @ 22:36:05
URL: http://trebgilla.blogspot.se
Postat av: Jessica Högberg

Nä, det sa jag inte men restaurangerna är bättre på att förstå hur man tjänar pengar och det är sällan genom att snåla på fel sak;)

Svar: Helt klart!
Decdia

2015-06-12 @ 09:20:12
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Ruth i Virginia

Det är lika här. Kollade just nåra nummber.

90% av männens lön upp till 35 års ålder;
därefter sjunker lönen till 75-80%.

Det finns visst en lag, som säjer
"Lika lön för jämförande jobb",
men det är in alltid man kan jämföra jobben.

Måste kännas skönt att vara heltidsansställd iaf.
Grattis till Batman

Svar: Det är en galen värld vi lever i...
Decdia

2015-06-13 @ 14:58:48
Postat av: Camilla

Stort grattis till honom!!
Jadu, det där med lön. Jag och sambon har jobbat ungefär lika länge, vi har ungefär lika många högskolepoäng..men han har ut mer EFTER skatt än vad jag har FÖRE... :/

Svar: Det är galet alltså...
Decdia

2015-06-14 @ 18:13:01
URL: http://radhuslivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0