Övning

Trots att det är rätt så uppenbart att jag inte kommer få
hänga upp några av mina konstverk på Nationalmuseumet så kladdar jag glatt vidare.
Anledningen till att jag ens köpte hem akvarellfärger
var ju för att jag blev kär i en tavla och bestämde mig för att måla nåt liknande
(jäkla tur att det inte var Mona Lisa jag blev så förtjust i...)
Det svåra med färgerna är att de lever sitt helt egna liv,
man tror att man har koll på läget och vet hur de kommer att bete sig
men så får de bara ett psykbryt och gör ett helt oväntat ryck.
Nåja, det är väl det som är charmen med akvareller...
...eller så är det bara jag som inte lärt mig dem riktigt än.
(efter typ fem målningar så borde jag väl anses som proffs på det hela?)
Häromdagen testade jag att måla orkidéer för första gången...
nåt säger mig att det kommer bli många såna testmålningar innan jag är nöjd.
Färgen är liksom för tjock och inte alls så transparent som i målningen på översta bilden,
ändå har jag bara yttepyttelite färg till typ tio liter vatten.
 
Målar ni eller gör nåt annat estetiskt?
Kommentarer
Postat av: anette

Vad fint! Jag skulle vilja måla men kommer inte till skott.....

Svar: Du får boka in det på schemat.
Decdia

2015-08-21 @ 06:59:44
URL: http://anettan.blogspot.se
Postat av: Pernilla

Något konstnärligt finns ju i mig men jag hinner ju inte. Det konstnärliga kommer ut i frisserandet när jag klipper och trimmar. Men det ligger något halvfärdigt hösligt på vanligt papper. Eller hårt papper alltså och den är målad med akvarell. Det är ju kul men tar sin lilla tid. Jag tycker du gör bra i från dej med penseln. Men gör ditt eget på ditt sätt. Det är väl det som blir det bästa med personlighet i?
/P

Svar: Klippning är ju verkligen konstnärligt!
Decdia

2015-08-21 @ 08:03:30
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: moi

Charmen med akvareller är ju att det sällan är spikraka linjer.
Du ska inte vara så kritisk mot dig själv.
Jag tycker att ditt kladderi är väldigt fint!

Svar: Du vet hur jag är...
Decdia

2015-08-21 @ 08:27:57
URL: http://www.moiochjag.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Jag tycker att du är jätteduktig!

Själv brukar jag fuska lite i paint... Är rätt nöjd med mitt senaste Homer-alster.
:-)

Gomorron!

Svar: Din Homer var fin!
Decdia

2015-08-21 @ 09:04:07
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Znogge

Övning ger färdighet då ge inte upp! Tycker du klarar det bra!

Svar: Tackar tackar! Kan du inte lägga ut dina alster med?
Decdia

2015-08-21 @ 09:42:47
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: åsa i åsele

Att vara självkritisk gör väl att Du går vidare i Ditt skapande,
jag tycker dock Du är riktigt duktig.

Förr - innan sjukdom - var jag kreativ, det har dock gått över, jag har både sytt kläder och pysslat ihop smycken :)

Svar: Tack! Du får pyssla lite, så mycket du orkar. Det är ju så himla skoj!
Decdia

2015-08-21 @ 10:12:56
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: Comsi Comsa


Jag tycker du är jätteduktig, tavlans färger var dova och behagliga och föll mig i smaken.

Jag brukar då och då ta fram pensel och färg och kladda till lite, mina alster gömmer jag längst in i garderoben. ☺

Kram ♥

Svar: Jag vill se dina alster med!
Decdia

2015-08-21 @ 10:43:24
URL: http://egopyret.blogspot.com/
Postat av: Ami

Du är jätteduktig på att måla! Jag gillar också att pyssla och dona, men penseln och jag är värsta ovänner.....På en bildlektion i nian hade jag ett kladdpapper bredvid mitt "mästerverk" som jag höll på att måla. Och på kladdpappret stänkte jag av överflödig färg då och då och skulle precis knyckla ihop och slänga det när min lärare kom förbi och skrek: Vad gör du? Du kan väl inte slänga en så bra teckning.....

Svar: Hihi, modern konst kallas det. ;)
Decdia

2015-08-21 @ 11:19:01
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: moi

Om jag gör nåt estetiskt.. hm... Nä!
Mitt tålamod och min talang för det är noll.
Den ådran hoppade absolut över en generation :)

Svar: Äsch, klart du gör grejer! Klipper häckar till ljus och sånt.
Decdia

2015-08-21 @ 14:45:11
URL: http://www.moiochjag.blogg.se
Postat av: Ditte

Vad gäller det estetiska så tittar jag gärna på tavlor...Men målning av dem lämnar jag gärna till andra. Pysslig är jag inte, handarbetar gör jag heller inte. Men jag läser, pysslar med diverse resor i olika former och det kanske räknas.
Jodå, jag organiserar dem också med allt det innebär.
Laga mat gör jag och det kan ju vara kreativt och fotografera gör jag gärna. Skulle gärna lära mig mer....
Men det praktiskt skapande har jag lämnat till andra. (Döttrarna t.ex.)

Svar: Man ska göra det man gillar!
Decdia

2015-08-21 @ 16:26:37
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Bosse Lidén

Det kan dröja till sju gånger innan du är ett proffs. :) Ha tålamod. Tänk att färger kan leva sitt eget liv. Själv önskar jag att jag hade talang för att måla och teckna.

Svar: Hihi, så jag får ge det två gånger till. ;)
Decdia

2015-08-21 @ 17:57:55
URL: http://bosseliden.wordpress.com
Postat av: Småländskan

Akvarell är det svåraste du kan ge dig på! Försök med olja, akryl istället till att börja med. Då kan du "sudda", måla över, det kan du aldrig i akvarell.
Ja, jag var en sån där estet för många, många år sen. Gav mig på det mesta.
Ska se om jag hittar några bilder här i datorn, som jag mejlar dig.
Lycka till, ös på!

Svar: Olja är skitjobbigt, det torkar ju aldrig. Har testat men har inte tålamod till det. Akvarell har jag också målat men tycker inte det blir så snyggt. Haha! Ska hålla kik i min mail!
Decdia

2015-08-21 @ 18:58:04
Postat av: Villa Freja

Så snyggt.
Jag har inte tålamod att måla, tyvärr, för jag vet att jag tyckte att det var roligt en gång i tiden.

Svar: Man måste ju inte måla, du funderade ju på att måla madela.
Decdia

2015-08-21 @ 19:03:11
URL: http://villa-freja.se
Postat av: Småländskan

Jodåsåattalltså... Nu har jag daterat upp datorn och plötsligt hittar jag inte din mailadress bland mina kontakter. Hej och hå så det kan gå! Jag hatar uppdateringar, jag avskyr när jag inte fattar allt det tekniska. Jag tror jag går och lägger mig istället! Du har ju min adress, så vill du se några av mina tidigare alster, så skickar du adressen till mig.
Gonatt!

Svar: Mail är skickat!
Decdia

2015-08-21 @ 23:22:46
Postat av: Jompen

Jag målar INTE!
sjunger däremot, hellre än bra tror jag. Snuttan brukar gapa på mig att jag ska vara tyst ;)

Svar: Haha, de har ingen smak!;)
Decdia

2015-08-22 @ 03:30:07
URL: http://johannamoxell.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0