Blubbnytt

Några av de nya fiskarna jag köpte till akvariet var guppys.
10 stycken i två omgångar för att vara exakt.
Tre hanar och resten honor då honorna tydligen behöver vara fler
då en hane kan vara aningens mer "på" än vad en hona orkar med. 
(tanken var att hanarna har vars två honor och dam som liksom går laget runt)
 
Guppys har lite dåligt rykte i akvariebranchen.
Det sägs att det är för att de anses vara en basic fisk, inget spännande.
Men jag anar att det ligger något annat bakom ryktet...
 
Det är så att honor och hanar är inte i samma kar i affären,
alltså kan de inte känna varandra... om det inte är sen de var bebisfiskar.
Men jag kan svära på att en av mina honor "vuxenkelade"
med en av hanarna direkt efter att de släppts ner i akvariet.
Nu har jag ett öppet sinne... men ja... lite lättfotad var hon allt.
Men de är de mest sociala (eller hungriga) fiskar som jag har.
Sticker jag ner fingrarna där så är de snabbt framme för att kolla läget.
De andra fiskarna är livrädda eller bara skiter i mig.
Kommentarer
Postat av: Znogge

Det är helt enkelt "pang på rödbetan" och snart smått i akvariet. Misslyckas man med alla fiskar så har man i alla fall vissa i mängder...

God morgon!

Svar: Hoppas det blir lagom mycket smått. :)
Decdia

2014-07-29 @ 08:51:08
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Jag hade guppysar när jag var liten. Dom blev hur många som helst på nolltid...
:-)

Gomorron!

Svar: Jag hade förr med, men de var gråa och supertrista.
Decdia

2014-07-29 @ 09:15:48
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Såna där fiskar har jag också haft, som bara blev fler och fler.....Och det förstår jag att det behövs fler honor när hanarna är så "på". Stackars kvinnor ;)

Svar: Jag hade en liten tank full med förr, men de var gråa och trista. Min förhoppning är att Dagny (guldfisken) klipper några av bebisarna om de blir för många. :)
Decdia

2014-07-29 @ 10:58:27
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Snart har du hela akvariet fullt. Då kan du skaffa någon Piraia så har de mat. Hihi, neeej jag skojar. Va rädd om de små.
/P

Svar: Jag hoppas guldfisken klipper några om de blir för många. :)
Decdia

2014-07-29 @ 13:16:20
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Mita

Det tar inte slut på fiskar i alla fall när man har guppisar**
Just nu skulle det vara skönt att simma omkring, ja kanske inte i ett akvarium med fisljummet vatten, men väl i en svalkande sjö.
Värmen är oliiidlig i dag också,det är rätt lustigt att man går och längtar efter lite kyla och regn, ja till och med åska. Jag som är så åskrädd. Då är det illa ställt med vädret....
Kramar♥

Svar: Hihi, jag får hoppas att det dyker upp lite småttingar om en månad eller så.
Decdia

2014-07-29 @ 13:52:41
URL: http://mitasguldkorn.blogspot.se
Postat av: Småländskan

Jaha... och vadådå? Vad är såna där bubblisar gentemot mitt nya barnbarn? Hamstern alltså! Men herregud alltså, jag ska vara hamstervakt om nån vecka och ännu har jag inte fått lov att träffa hen (ja, de vet inte om det är en han eller en hon)eftersom jag är förkyltd Och förkyld får man inte vara om man ska träffa "Putte" som hen heter, inte heller ska hen utsättas för värme, kyla, drag...
Barnbarnet är lite stirrig nu eftersom han bestämde för flera månader sen(OM han nu skulle få en hamster i födelsedagspresent alltså) att jag skulle vara hamstervakt när han åker till Legoland. Jag råkade ju antyda att såna där gnagare, råttor.. och så... inte är mina direkta favvisar... och att det skulle varit ok om jag fått reda på det innan... och så, typ...
Så klart jag fixar hamstern! Vatten, lite... av nåt annat... och så. Hur svårt kan det va?

Svar: Rengöra toaletten till den (hamstrar kan bli rumsrena), lite mat, lite gott och kanske lite motion på golvet. Har hen en gigantisk pung så är det en hane, googla! :) Hade gärna haft hamster igen, det tråkiga är att de har lite för mycket ADHD för att kunna tokkela med. :)
Decdia

2014-07-29 @ 17:01:01
Postat av: Småländskan

Gissa vem som har googlat!? Men alltså motion på golvet? Räcker det inte om jag är där, ger hen lite vatten, mat och så...?
Tur att inte barnbarnet och hans föräldrar läser detta.
Jag lovar att avlägga rapport direkt efter Legolandäventyret. Nu ska jag ta hand om förkylningen, se till att jag blir en riktigt bra hamstervakt.

Svar: Nej, du behöver inte rasta den om det är en kortare tid du har den. :)
Decdia

2014-07-29 @ 17:23:39
Postat av: Veiken

Oj, inte visste jag att guppys är så lössläppta. Då blir det snart en barnkammare hemma hos dig! :)

Svar: Jag hoppas det, lagom många dock. :)
Decdia

2014-07-29 @ 22:41:46
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Anette

Tänk så mycket bra du kommer fram till på grund av ditt öppna sinne...bra där!

Svar: De kunde ju hälsat först i alla fall. :)
Decdia

2014-07-29 @ 23:38:08
URL: http://anettan.blogspot.se
Postat av: Victoria

De har dåligt rykte, och hålls i separata akvarier, för att de är så lösaktiga ju...
Vi ska också införskaffa en (men bara en) guppy snart, det råkade jag lova gullefjunet vid ett svagt ögonblick när hon ville ta hem spiggen hon fångat.

Svar: Man kan ha flera hanar ihop med som jag har förstått, de slåss inte och det blir inte en massa fiskar. :)
Decdia

2014-07-29 @ 23:44:02
URL: http://www.prinsessanpaarten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0