På krigsstigen


Där jag arbetar har man som standard 25 semesterdagar per år. Inget konstigt med det, det har de flesta. Sen när man fyller 40 får man några extra dagar och detsamma sker när man fyller 50.

Men så har vi något som heter semesterkoefficient, det innebär att en semesterdag ”kostar” mig fler semesterdagar än den jag tar ut. När jag arbetade heltid på dagen så kostade en semesterdag mig 1,05 semesterdagar. Sjukt! Detta har vi för att vi har kortare arbetsveckor än standarden 40. Tror våra genomsnittsveckor ligger på en 37-38 timmar.

 

Men ”alla andra” är lediga på röda dagar utan att de kostar dem några semesterdagar och vissa har till och med ledigt på så kallade klämdagar. Och dessa alla andra har oftast också 25 semesterdagar per år. Vi inom äldrevården (och på många andra ställen) arbetar alla dagar om året, oavsett om det är julafton eller ej.

Fusk.

Och de undrar varför vården är oattraktivt att arbeta inom?

Visst vi får storhelgsob, men bara på några få av de röda dagarna (de flesta får vi bara vanlig helgob på). Storhelgsob ligger på ca 1000 kronor innan skatt för en dags arbete på t.ex. julafton. Inte för att nervärdera pengar men att tjäna en tusenlapp gör det inte värt för mig att missa julafton.

 

Jag tycker att standarden skulle vara +5 semesterdagar för alla som arbetar som jag gör. Som ett tack för att vi ställer upp på att arbeta 24-7 (med urkass lön dessutom, men det ska jag inte ge mig in på nu).

 

Jag och mina kollegor ser till så att någons mamma/pappa/mor- och farföräldrar har en bra vardag när de inte kan ta hand om sig själva längre. Vi tvättar dem, vi aktiverar dem, vi rehabiliterar dem, vi matar dem, vi pratar med dem, vi ser till så att de är smärtfria och vi håller deras hand när de tar sitt sista andetag. Ge det mer status annars kommer ingen att vilja arbeta inom vården längre och hur skoj blir det nu när 40-talisterna kommer att komma in?

Kommentarer
Postat av: Cocie

Hej! Jag vet att det inte är roligt att få reklam, men jag hoppas på att jag gör den här reklamen mer för din skull än för min egen! Det är nämligen så att jag precis startat en blogg som kommer att fyllas med massor av mode, skönhet, stiltips, shopping, inspiration och annat skoj! Låter det intressant? Ta en titt!



Kram ♥

2010-01-10 @ 01:00:19
URL: http://cocies.blogg.se/
Postat av: Kim

Vi har valt att inte kolla kön. :) Nej, jag är pigg om nätterna men börjar väl bli dags att krypa ner nu.

2010-01-10 @ 01:32:34
URL: http://kimlundin.blogg.se/
Postat av: Bitterfittan

hur har din kväll varit missy? (:

2010-01-10 @ 01:35:00
URL: http://frokenbitterfitta.blogg.se/
Postat av: MammaFiiia

Jag håller med dig helt och hållet. Visserlien kan ja jobba varannan jul för har jag inte barnen vill ja inte fira jul iaf.



Hoppas du får en bra söndag=)



Kram

2010-01-10 @ 09:55:25
URL: http://fiiias.wordpress.com
Postat av: Kim

Vi får se vad vi kan hitta på. :) En vecka sen nu, verkar inte ha någe bråttom heller.

2010-01-10 @ 11:52:53
URL: http://kimlundin.blogg.se/
Postat av: moi

Jag kan inte nog hylla er som jobbar inom (äldre)vården. De flesta känner nog inte till era usla villkor. Och betr helglöner; kolla vad brandmän, snöröjare, taxi- o busschaufförer har i ob - inte under dubbla lönen. Själv är jag priviligerad och har samma lön året runt, extra många semesterdagar, fria klämdagar osv. (dock ingen övertid)

Tack alla ni som stannar kvar och kämpar i orättvisan för våra nära och käras skull!

2010-01-10 @ 12:07:52
Postat av: Bitterfittan

fan va skönt att du är ledig sen. hur många timmar brukar du sova efter att du har jobbat natt?

2010-01-10 @ 13:49:59
URL: http://frokenbitterfitta.blogg.se/
Postat av: Linnéa

allr bra? :)

2010-01-10 @ 14:07:21
URL: http://typlinnea.blogg.se/
Postat av: Ensamma mamman

Jag jobbar oxå inom vården och kan inte förstå hur de kan vara så dålig betalt när man gör ett sånt ortoligt viktigt jobb. Hur kan man få mera betalt av att jobba inom en industri där man skrivar ihop nått än vi som tar hand om människor. Dom som har byggt upp vårat land. För att prata om alla besparingar som hela tiden drabbar äldrevården... Kram

2010-01-10 @ 18:02:21
URL: http://mittlilla-kaos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0